Monday 12 March 2012

ယမမင္းႏွင့္ ငရဲေခြးရွာပုံေတာ္ (ေကျမဴး)

ယမမင္းႏွင့္ ငရဲေခြးရွာပုံေတာ္

၁။
မိမိဇာတိ ငါးလံုးတင္ ရြာမွာ မံုရြာ ခ႐ိုင္ ေခ်ာင္းဦးၿမိဳ႔နယ္ အတြင္း ပါ၀င္ၿပီး မႏၲေလး-မံုရြာ ကားလမ္းေပၚရွိ ေခ်ာင္းဦးၿမိဳ႔ေလး၏ ေတာင္ဘက္ ၁၀ မိုင္ခန္႔ အကြာႏွင့္ ခ်င္းတြင္း ျမစ္ကမ္းရွိ အျမင့္ ေရွးေဟာင္းၿမိဳ႔၏ အေရွ႔ဘက္ ၉ မိုင္ခန္႔ အကြာတြင္ ရွိပါသည္။
ယခု အခါ ေခ်ာင္းဦး-ပခုကၠဴ ေမာ္ေတာ္ကား လမ္းႏွင့္ မီးရထား လမ္းေပၚတြင္ တည္ ရွိေန၍ ေခ်ာင္းဦး၊ မံုရြာ၊ ျမင္းမူ၊ စစ္ကိုင္းႏွင့္ မႏၲေလးၿမိဳ႔ မ်ားသို႔ ဥပဒဟို သြားလာႏိုင္ၿပီ ျဖစ္ပါသည္။ ၀ါဆို၀ါေခါင္ ေရေဖာင္ေဖာင္ အခ်ိန္ေရာက္လွ်င္ ခ်င္းတြင္းျမစ္ေရ ႏွစ္စဥ္ လွ်ံေလ့ ရွိသျဖင့္ ရြာ၏ အေနာက္ဘက္ ျခံစည္း႐ိုး အထိ ျမစ္ေရမ်ား ေရာက္ရွိလာ တတ္ပါသည္။

ရြာ၏ အေနာက္ဘက္ ျခံစည္း႐ိုးမွ လွ်ံတက္ ေရျပင္ကို ေက်ာ္၍ ေမွ်ာ္ၾကည့္လွ်င္ အေနာက္ေျမာက္ ယြန္းယြန္း၌ ထူးနီ၊ က်ီကုန္းစသည့္ ရြာမ်ားကို မႈန္၀ါး၀ါး ေတြ႔ရၿပီး အေနာက္ဘက္ဆီ၌ အျမင့္၊ ငခဲ၊ ေရႊဂူ၊ ေသာတာပန္စသည့္ ခ်င္းတြင္း ျမစ္ကမ္းရိွ ရြာမ်ားကို ခပ္ေရးေရး ျမင္ရပါသည္။ ဆက္၍ အေနာက္ေတာင္ စူးစူးသို႔ ေငးေမာလွ်င္မူ အနိမ့္၊ ေတာ ေက်ာင္းႀကီး၊ ေတာေက်ာင္းေလးႏွင့္ ပရိမၼစသည့္ ခ်င္းတြင္း ျမစ္၀ွမ္းမွ ရြာမ်ားကို မႈန္ပ်ပ် ျမင္ရပါသည္။ ရြာ၏ အေနာက္ဘက္ ျခံစည္း႐ိုးမွ လွ်ံတက္ေရျပင္ကို ေက်ာ္၍ ေမွ်ာ္ၾကည့္ရသမွ် ျမင္ကြင္းမ်ားတြင္ အေနာက္ ေတာင္စူးစူးရွိ သံုးပန္လွ ေစတီေတာ္ႀကီးကို သပၸာယ္ၾကည္ညိဳ ဖြယ္အထင္ရွားဆံုး ဖူးျမင္ေနရပါသည္။

ႏွစ္စဥ္ သီတင္းကၽြတ္ လဆန္းရက္ မ်ားတြင္ လွ်ံတက္လာေသာ ခ်င္းတြင္း ျမစ္ေရမ်ားမွာ တျဖည္းျဖည္းစတင္ ဆုတ္ခြာ က်ဆင္းေလ့ ရွိၿပီး သီတင္းကၽြတ္ လကုန္ရက္မ်ားတြင္ လွ်ံတက္ေရမ်ား ကုန္သြားပါသည္။ လွ်ံတက္ေရမ်ား ကုန္ဆံုး သြားသည္ႏွင့္ ရြာသူရြာ သားမ်ားသည္ ေရလႊမ္းသြားသည့္ လယ္ယာေျမမ်ားကို ထြန္ယက္စိုက္ပ်ဳိး ရန္ျပင္ဆင္ၾကပါသည္။ ရြာ၏ အေရွ႔ဘက္ရွိ ေရလႊမ္းမိုးမႈ မရွိ၍ မိုးေရကိုသာ အားထား စိုက္ပ်ဳိးရသည့္ ယာေျမမ်ားထက္ ရြာ၏ အေနာက္ဘက္ရွိ ႏွစ္စဥ္ ခ်င္းတြင္းျမစ္ ေရလႊမ္းမိုးသည့္ လယ္ေျမမ်ားက သီးႏွံထြက္ ပိုေကာင္းသျဖင့္ ရြာသူ ရြာသားမ်ားက လယ္ေျမမ်ားကို ပို၍ အားထားၾကသည္။ ရြာႏွင့္ အလွမ္းေ၀းသည့္ လယ္ေျမမ်ားကို ထြန္ယက္စိုက္ပ်ဳိးရန္ရွိ သည့္ ရြာသူရြာသားမ်ားသည္ သြားလာေရး အခက္အခဲေၾကာင့္ လယ္ေျမမ်ားတြင္ ယာယီတဲထိုး ေနထိုင္ထြန္ယက္ စိုက္ပ်ဳိးၾကသည္။ မိမိသည္ ငယ္စဥ္ ေက်ာင္းပိတ္ရက္မ်ားတြင္ ဖခင္ႏွင့္ အစ္ကိုတို႔ ယာယီ စခန္းခ် ထြန္ယက္ စိုက္ပ်ဳိးရာ နတ္ထိန္ပင္ကြင္းသို႔ လိုက္ပါေန ထိုင္ခြင့္ ရေလ့ရွိပါသည္။

ဖခင္မွာ ၁၈၉၇ ခုႏွစ္တြင္ ေမြး ဖြားခဲ့ၿပီး ၿဗိတိသွ် အစိုးရလက္ထက္ ေက်းလက္၌ ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ ပညာေရးသာ ထြန္းကားခဲ့၍ သင္ပုန္းႀကီး မဂၤလသုတ္၊ ရတနာေရႊခ်ဳိင့္၊ နမကၠာရႏွင့္ ပရိတ္ႀကီးစသည့္ သင္႐ိုးကို သင္ၾကား ခြင့္ရခဲ့ၿပီး ဇိနတၱ ဓမၼပဒႏွင့္ ငါးရာ့ငါး ဆယ္ဇာတ္ေတာ္ စသည္တို႔ကို ဖတ္ခဲ့ ရပါသည္။ လြတ္လပ္ေရးရၿပီး ကာလ ၁၉၅၀ ျပည့္လြန္ ႏွစ္မ်ားတြင္ မိမိတို႔ ေက်ာင္းေနစ အရြယ္မွ ရြာ၌ မူလတန္း ေက်ာင္းဖြင့္လွစ္ခဲ့၍ အစ္ကိုမ်ားမွာလည္း ဘုန္းေတာ္ႀကီး ေက်ာင္း၌သာ ပညာသင္ၾကား ႏိုင္ခဲ့ပါသည္။ ထို႔ျပင္ အေဖသည္ စာဖတ္ ၀ါသနာ ထံုသည့္ အေလ်ာက္ ေခတ္အဆက္ဆက္ ထုတ္ေ၀သည့္ လက္လွမ္းမီရာ သတင္းစာ၊ ဂ်ာနယ္၊ မဂၢဇင္းႏွင့္ စာအုပ္ စာတမ္းမ်ားကိုလည္း ဖတ္႐ႈေလ့ ရွိပါသည္။ အခါအား ေလ်ာ္စြာ သူႀကီး အပါအ၀င္ ရြာလူႀကီးမ်ား၊ ရြာေက်ာင္းမွ ဆရာေတာ္မ်ား၊ ေက်ာင္းဆရာမ်ားႏွင့္ မံုရြာ၊ ေခ်ာင္းဦး၊ အျမင့္ စသည့္ၿမိဳ႕မွ မိတ္ေဆြမ်ားႏွင့္ ေတြ႔ဆံု၍ ဖတ္႐ႈ ရသမွ်ႏွင့္ ျဖစ္ေပၚေနေသာ ႏိုင္ငံေရး၊ လူမႈေရး၊ စီးပြားေရး စသည့္ ၾကားသိသမွ်ကိုလည္း ေမးျမန္းေဆြးေႏြး မွတ္သားေလ့ ရွိပါသည္။

ထို႔ေၾကာင့္ အေဖသည္ က်န္ရြာသူ ရြာသားမ်ားထက္ ဗဟုသုတ ႂကြယ္၀ၿပီး လူမႈေရးတြင္ က်ယ္ျပန္႔စြာ ၀င္ဆံ့ပါသည္။ ညအခါ အလုပ္ နားခ်ိန္မ်ားတြင္ နတ္ထိန္ပင္ကြင္း၌ ယာယီတဲထိုး စခန္းခ် ေနထိုင္သူမ်ားသည္ ဖခင္၏တဲသို႔ စုေ၀း လာၾကၿပီး ေထြရာေလးပါး ေျပာဆိုၾကေလ့ ရွိပါသည္။ အစ္ကိုႀကီးက ေရေႏြး ၾကမ္းအိုးကို မျပတ္ေအာင္ တည္ေပး ထားၾကၿပီး အဆင္ေျပရာ ယူေဆာင္လာ ၾကသည့္ ငွက္ေပ်ာသီး၊ သေဘၤာသီး၊ ကန္စြန္းဥ၊ ထန္းပင္ျမစ္၊ ေျမပဲေတာင့္၊ ငါးအမ်ဳိးမ်ဳိး၊ လယ္ႂကြက္စသည့္ နတ္ထိန္ပင္ ကြင္းထြက္ ပစၥည္းမ်ားကို ခြဲစိတ္ျခင္း၊ ျပဳတ္ျခင္း၊ ေၾကာ္ျခင္း၊ ကင္ျခင္း သင့္သလိုလုပ္၍ ၀ိုင္းဖြဲ႔စားၾကသည္။

အသက္အရြယ္၊ အေတြ႔အၾကံဳ ရင့္က်က္ၿပီး စာဖတ္ အားေကာင္းသည့္ အေဖသည္ ေထြရာေလးပါး စကား၀ိုင္းကို ဦးေဆာင္ေျပာေလ့ ရွိသည္။ ၿဗိတိသွ်ေခတ္၊ ဂ်ပန္ေခတ္၊ ဒုတိယ ကမာၻစစ္ ကာလ၊ ပါ လီမန္ေခတ္၊ ေတာ္လွန္ေရး ေကာင္စီႏွင့္ ျမန္မာ့ ဆုိရွယ္လစ္ လမ္းစဥ္ ပါတီေခတ္ စသည္တုိ႔တြင္ ျဖတ္သန္းခဲ့ရေသာ အေတြ႔အၾကံဳမ်ား၊ သြားလာေရာက္ရွိ ေနထိုင္ရာ ေဒသ၏ အေၾကာင္းခ်င္းရာ မ်ားႏွင့္ ထင္ရွားေသာ ရဟန္းေတာ္ႏွင့္ လူပုဂ္ၢိဳလ္မ်ား အေၾကာင္းတို႔ကို အမ်ားဆံုး ေျပာေလ့ရွိသည္။ အေဖ ေျပာဖန္မ်ား သျဖင့္ ၾကားသိရသည္မ်ား အနက္ အျမင့္ ေရွးေဟာင္း ၿမိ႔ႀကီးႏွင့္ မိမိတို႔ ေဒသမွ ထူးခၽြန္ ထင္ရွားခဲ့ၾကေသာ မင္းလက္၀ါး၊ ဆရာေတာ္ ဦး၀ိစာရ၊ သခင္ေလးေမာင္၊ တိုင္းမင္းႀကီး ဦးစိုးတင့္၊ အိုးေ၀ဦးညိဳ ျမႏွင့္ အရီးေတာင္း ဦးေက်ာ္သိန္းတို႔ကို ႀကီးမားစြာ စိတ္၀င္စားခဲ့ မိပါသည္။


၂။
အေဖသည္ အလုပ္ အားလပ္၍ လွည္းလမ္းမ်ား ေကာင္းမြန္လွ်င္ အခါ အားေလ်ာ္စြာ စခန္းခ်ရာ နတ္ထိန္ပင္ ကြင္းအနီးရွိ ရြာမ်ားမွ မိတ္ေဆြမ်ားထံသုိ႔ သြားေရာက္ လည္ပတ္ေလ့ ရွိသည္။ ထိုသို႔ သြားေရာက္လွ်င္ တစ္ခါတစ္ရံ မိမိအား လိုက္ပါ ခြင့္ေပးၿပီး ထိုရြာရွိ ေစတီဘုရား၊ ဘုန္းေတာ္ႀကီး ေက်ာင္းႏွင့္ ထူးျခားေသာ ေနရာမ်ားကို လိုက္လံျပသ တတ္ပါသည္။ ထိုသို႔ ဖခင္ႏွင့္ လိုက္ပါခြင့္ ရရွိရာမွ ငယ္စဥ္ကပင္ မိမိႀကီး မားစြာ စိတ္၀င္စားခဲ့သည့္ ေရွးေဟာင္း အျမင့္ ၿမိဳ႕ႀကီးသို႔ သံုးႀကိမ္တိုင္ ေရာက္ဖူးခဲ့ပါသည္။ အျမင့္ၿမိဳ႕ႀကီးမွာ မ်က္ေမွာက္ ကာလတြင္ ေက်းရြာႀကီး တစ္ရြာသာ ျဖစ္ေသာ္လည္း သာသနာ သကၠရာဇ္ ၂၁၆ ခုႏွစ္တြင္ သီရိဓမၼာ ေသာက မင္းႀကီးက စတင္ တည္ေထာင္ခဲ့သည္ဟု ဆို ၾကပါသည္။ ပုဂံေခတ္က ပုဂံ ေနျပည္ေတာ္ႏွင့္ အၿပိဳင္ ေစတီ ပုထိုးႏွင့္ ေရွးေဟာင္း အေဆာက္အအံု မ်ားစြာ တို႔ႏွင့္ အတူ က်ံဳးၿမိဳ႕႐ိုးႏွင့္ နန္းေတာ္စသည္ တို႔ပါ တည္ရွိခဲ့၍ ဒုတိယ ပုဂံဟုပင္ သမုတ္ခဲ့ၾကေၾကာင္း သိရွိရပါသည္။

ထို႔ျပင္ ကုန္းေဘာင္ေခတ္၏ အစည္ကားဆံုး ၿမိဳ႕ႀကီး ၁၂ ၿမိဳ႔ အနက္မွ တစ္ၿမိဳ႔ အျဖစ္လည္း ေက်ာ္ေစာ ထင္ရွား ခဲ့ၿပီး ပုဂံေခတ္မွ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ သီေပါမင္း ပါေတာ္မူသည္ အထိ အျမင့္ ၿမိဳ႕အား ျမန္မာဘုရင္ အဆက္ဆက္က ၿမိဳ႕စားမ်ား ခန္႔ထား အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့သည္။ အျမင့္ၿမိဳ႔၏ ေနာက္ဆံုး ၿမိဳ႕စားမွာ မြန္ တိုင္းရင္းသား မင္းႀကီး သူရမဟာမင္းေခါင္ သမိန္ဗရမ္း ျဖစ္ၿပီး မင္းလက္၀ါးဟု လူသိမ်ား ထင္ရွားပါသည္။ မင္းတုန္းမင္းႏွင့္ သီေပါမင္း လက္ထက္တြင္ ႏွစ္ေပါင္း ၃၀ ခန္႔ အမႈထမ္းခြင့္ ရခဲ့ၿပီး အဂၤလိပ္- ျမန္မာ တတိယ စစ္ပြဲတြင္ မင္းလွခံတပ္မွ ရြပ္ရြပ္ခၽြံခၽြံ ခုခံ တိုက္ခိုက္ခဲ့သည့္ သူရဲေကာင္း ျဖစ္သည္။ သီေပါမင္း ပါေတာ္မူၿပီးေနာက္ ၿဗိတိ သွ်အစိုးရက အမႈေတာ္ ထမ္းရန္ ကမ္းလွမ္းခ်က္ကို ျငင္းပယ္ကာ အျမင့္ၿမိဳ႕မွာပင္ ေနထိုင္ေခါင္းခ် သြားခဲ့သည္။

အေဖသည္ အျမင့္ကို သြားတိုင္း ျမန္မာ ေဆးဆရာ ဦးၾကဴ၏ အိမ္မွာပင္ တည္းခိုၿပီး အျမင့္၊ ေသာတာပန္စသည့္ ရြာနီးခ်င္း မိတ္ေဆြတို႔ႏွင့္ ေတြ႔ဆံုေလ့ ရွိသည္။ ဦးၾကဴသည္ အေဖ့အား ေလးစား ခ်စ္ခင္ၿပီး အစ္ကိုႀကီးဟု ေခၚကာ မိမိတို႔ ရြာသို႔ ေဆး၀ါး ကုသရန္ လာတတ္သည္။ မွတ္မွတ္ရရ ဆယ္တန္း ေျဖၿပီးစက အျမင့္ရြာသို႔ မိမိေနာက္ဆံုး ေရာက္ရွိခဲ့သလို ဦးၾကဴႏွင့္လည္း ေနာက္ဆံုး ေတြ႔ခဲ့ရျခင္း ျဖစ္သည္။


ထိုစဥ္က ဦးၾကဴက အျမင့္မွ ေရွးေဟာင္းေစတီ ပုထိုးမ်ားႏွင့္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္း မ်ားကို လိုက္လံျပသရင္း အျမင့္ေဒသ အေၾကာင္း သိမွတ္ ဖြယ္ရာမ်ားကို ရွင္းလင္း ေျပာျပခဲ့သည္။ ဦးၾကဴ၏ ေျပာျပခ်က္မ်ား အနက္မွ “က်န္စစ္သားသည္ အေနာ္ရထာ အမ်က္သင့္၍ မိဖုရားပၪၥ ကလ်ာဏီကို အျမင့္အနီး ခ်င္းတြင္းျမစ္ ကမ္းရွိ ပရိမၼရြာသို႔ ပို႔ထားစဥ္က ေမြးဖြား ခဲ့သလို မဏိစႏၵာ မင္းသမီးႏွင့္ ယိုးစြပ္၍ အေနာ္ရထာ အမ်က္ သင့္စဥ္က အျမင့္ၿမိဳ႕ ႏွင့္ ပတ္၀န္းက်င္၌ တိမ္းေရွာင္ခဲ့ေၾကာင္း၊ ၿဗိတိသွ် နယ္ခ်ဲ႔ ဆန္႔က်င္ေရး လႈပ္ရွားမႈမ်ားတြင္ ပါ၀င္၍ ေထာင္ဒဏ္ သံုးႀကိမ္က် ခံခဲ့ရၿပီး ေထာင္အာဏာပိုင္ မ်ားက ေထာင္တြင္း သကၤန္း႐ံုခြင့္ႏွင့္ သိမ္၀င္ခြင့္ကို ျငင္းပယ္၍ ၁၆၆ ရက္ ၾကာ အစာငတ္ခံ ဆန္႔က်င္ရင္း ပ်ံလြန္ေတာ္ မူခဲ့သည့္ ဆရာေတာ္ ဦး၀ိစာရမွာ အျမင့္ႏွင့္ ပရိမၼၾကားရွိ အနိမ့္ရြာ သားျဖစ္ေၾကာင္း၊ ၿဗိတိသွ် နယ္ခ်ဲ႕ဆန္႔က်င္ေရးႏွင့္ လြတ္လပ္ေရး ႀကိဳးပမ္းမႈတြင္ အဓိက အခန္းမွ ပါ၀င္သည့္ တို႔ဗမာ အစည္းအ႐ံုး၏ ေရွ႕တန္းေခါင္းေဆာင္ ဂ်ပန္ေခတ္ ေဒါက္တာ ဘေမာ္အစိုးရ လက္ထက္ ကူးသန္း ေရာင္း၀ယ္ေရး၀န္ ႀကီး၊ ျမန္မာႏိုင္ငံ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ကြန္ဂရက္ ဒုတိယဥကၠ႒ စာနယ္ဇင္း ဆရာႏွင့္ အမ်ဳိးသား စာေပဆုရ စာေရးဆရာ သခင္ေလးေမာင္ႏွင့္ တို႔ဗမာ အစည္းအ႐ံုး လက္႐ံုး တပ္ဖြဲ႔၀င္ ဗမာ့ လြတ္လပ္ေရး တပ္မေတာ္ (ဘီအိုင္ေအ) တပ္ဖြဲ႔၀င္ႏွင့္ ဂ်ပန္ေခတ္ ပထမအသုတ္ ဗိုလ္သင္တန္း သားအျဖစ္ လႈပ္ရွားခဲ့သူ မႏၲေလး အရီးေတာင္း လက္ဖက္ လုပ္ငန္းရွင္ ဦးေက်ာ္သိန္းတို႔မွာ အျမင့္ ရြာသားမ်ား ျဖစ္ေၾကာင္း ေျပာသည္ကို ယေန႔ထက္တိုင္ မွတ္မိေနဆဲ ရွိသည္။


ထို႔ေနာက္ ေသာတာပန္ ရြာဘက္ဆီသို႔ လက္ညိႇဳး ၫႊန္၍ ဦးၾကဴ က “အိုးေ၀ ကိုညိဳျမလို႔ လူသိမ်ားေသာ ဦးသိန္းတင္မွာ ေသာတာပန္ ရြာသားႏွင့္ တိုင္း မင္းႀကီး ဦးစိုးတင့္၏ ညီေတာ္ စပ္ေၾကာင္းႏွင့္ ညီအစ္ကိုႏွစ္ ေယာက္စလံုး ထူးခၽြန္ၾကေၾကာင္း”တို႔ ကို ေျပာပါသည္။ အေဖက ကိုသိန္းတင္ဟု ေခၚေသာ အိုးေ၀ ဦးညိဳျမသည္ တစ္ခါတစ္ရံ ျမန္မာႏိုင္ငံ အထက္ပိုင္းသို႔ လာေရာက္ေလ့ ရွိၿပီး ဦးညိဳျမက ဆက္သြယ္ အေၾကာင္း ၾကားလာလွ်င္ အေဖသည္ ခ်ိန္းဆိုသည့္ အျမင့္၊ မံုရြာႏွင့္ ေခ်ာင္းဦး တစ္ေနရာရာသို႔ သြားေရာက္ ေတြ႔ဆံုေလ့ ရွိပါသည္။


ထိုသို႔ ေတြ႔ဆံုလွ်င္ တစ္ခါတစ္ရံ ေန႔ခ်င္း ျပန္လာကာ အမ်ား အားျဖင့္ ႏွစ္ရက္၊ သံုးရက္ ၾကာေလ့ရွိၿပီး အေဖ ျပန္လာပါက ဦးညိဳျမ၏ လက္ေဆာင္ စာအုပ္မ်ားလည္း ပါလာတတ္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ မိမိမွာ ငယ္စဥ္က ပင္ အိုးေ၀သတင္းစာ၊ အိုးေ၀ ဂ်ာနယ္ႏွင့္ ဦးညိဳျမ ေရးသားသည့္ စာအုပ္ အခ်ဳိ႕ႏွင့္ ပြန္းတီးခြင့္ ရခဲ့သည္။ ရြာတြင္ မူလတန္း ေက်ာင္းသာရွိ၍ ပညာ ဆက္လက္ဆည္း ပူးရန္ ေခ်ာင္းဦးႏွင့္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႔မ်ားသို႔ သြားေရာက္ ေနထိုင္ရမႈႏွင့္ ႏိုင္ငံ့၀န္ထမ္း အျဖစ္ ေဒသ အခ်ဳိ႔သို႔ လွည့္လည္ အမႈထမ္းရမႈေၾကာင့္ ဇာတိရြာ၊ ကေလး ဘ၀က ေပ်ာ္ရႊင္ရာ နတ္ထိန္ပင္ကြင္း ၀န္းက်င္ေက်းရြာမ်ားႏွင့္ ထိုစာအုပ္မ်ားမွာ မိမိႏွင့္ ကင္းကြာ သြားခဲ့ရသည္။

၃။
ၿဗိတိသွ် အစိုးရသည္ အိႏိၵယႏိုင္ငံ ကာလကတၱား တကၠသိုလ္၏ လက္ေအာက္ခံ အျဖစ္ ရန္ကုန္ ေကာလိပ္ႏွင့္ ယုဒသန္ ေကာလိပ္တို႔ကို ထားရွိၿပီး ျမန္မာ ေက်ာင္းသားတို႔အား ပညာ သင္ၾကားေန၍ ျမန္မာ တိုင္းရင္းသားမ်ားက ျမန္မာႏိုင္ငံ အတြက္ သီးသန္႔ တကၠသိုလ္ တည္ေထာင္ေပးရန္ အစဥ္တစိုက္ ေတာင္းဆိုခဲ့ၾကသည္။ ၿဗိတိသွ် အစိုးရသည္ ျမန္မာတို႔၏ ေတာင္းဆိုမႈကို ေရွာင္လႊဲ မရႏိုင္ေတာ့၍ ရန္ကုန္ေကာ လိပ္ႏွင့္ ယုဒသန္ ေကာလိပ္ကို ေပါင္းၿပီး ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္ အျဖစ္ တည္ေထာင္ေရး အတြက္ ၁၉၂၀ ျပည့္ႏွစ္ ဇြန္လတြင္ ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္ ဥပေဒ မူၾကမ္းကို ျပည္သူတို႔ ေ၀ဖန္ႏိုင္ရန္ ထုတ္ျပန္ ေၾကညာသည္။

ျမန္မာတို႔သည္ တကၠသိုလ္ တည္ေထာင္မႈကို လိုလား ေသာ္လည္း ဥပေဒပါ ကန္႔သတ္ခ်က္ မ်ားကို လက္ခံႏိုင္ျခင္း မရွိၾကေခ်။ အထူးသျဖင့္ တကၠသိုလ္၏ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးႏွင့္ သင္ၾကားေရးတြင္ ၿဗိတိသွ် အရာရွိမ်ားက ခ်ဳပ္ကိုင္ထားမည့္ အခ်က္ႏွင့္ ေငြေၾကး ခ်မ္းသာသူမ်ား ႏွင့္ ၿဗိတိသွ် အစိုးရအရာရွိႀကီးမ်ား၏ သားသမီးမ်ားသာ တကၠသိုလ္ပညာ သင္ၾကားႏိုင္ရန္ ရည္ရြယ္ထားေသာ ေက်ာင္းအိပ္ေက်ာင္းစား စနစ္သတ္ မွတ္ခ်က္တို႔ကို မႏွစ္ၿမိဳ႕ၾကသျဖင့္ လူထု အစည္းအေ၀းမ်ား အပါအ၀င္ နည္းအမ်ဳိးမ်ဳိးျဖင့္ ျပင္ဆင္ေပးရန္ ေတာင္းဆိုၾကသည္။ ေတာင္းဆိုမႈကို အေလး မထားဘဲ အစိုးရသည္ ၁၉၂၀ ျပည့္ႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလ ၁ ရက္ေန႔မွ စတင္၍ ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္ဥပေဒကို ျပ႒ာန္းလိုက္သည္။

ထို႔ေၾကာင့္ ဒီဇင္ဘာလ ၅ ရက္ ေန႔တြင္ ရန္ကုန္ ေကာလိပ္ႏွင့္ ယုဒသန္ ေကာလိပ္မွ ေက်ာင္းသားမ်ားက ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္ ဥပေဒကို ကန္႔ကြက္ သပိတ္ ေမွာက္ၾကသည္။ ေက်ာင္းသား သပိတ္သည္ ႏိုင္ငံ တစ္၀န္းရွိ ေက်ာင္း မ်ားသို႔ ပ်ံ႕ႏွံ႔သြားကာ ဂ်ီစီဘီေအ အသင္းႀကီး၏ ၀ံသာႏု လႈပ္ရွားမႈမ်ားႏွင့္ ဆက္စပ္ၿပီး ၿဗိတိသွ် အစိုးရ၏ ကိုလိုနီ ပညာေရး စနစ္အစား အမ်ဳိးသား ပညာေရး စနစ္ကို ေဖာ္ေဆာင္ေရးႏွင့္ ၿဗိတိသွ် နယ္ခ်ဲ႕ ဆန္႔က်င္ေရးကို ဦးတည္ခဲ့သည္။ ၿဗိတိသွ် အစိုးရသည္ အက်ပ္အတည္း ျဖစ္ခဲ့ရၿပီး ေနာင္တြင္ လိုက္ေလ်ာရသည့္ အျပင္ ႏိုင္ငံ တစ္၀န္းလံုး၌ အမ်ဳိးသား ေက်ာင္းမ်ား ေပၚထြန္းကာ ႏိုင္ငံ့ ေခါင္းေဆာင္မ်ားႏွင့္ ႏိုင္င့ံ သားေကာင္းမ်ားကို ေမြးထုတ္ႏိုင္ခဲ့သည္။

ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္၏ ၁၉၃၅-၃၆ ပညာသင္ႏွစ္တြင္ တကၠသိုလ္ အာဏာပိုင္မ်ားသည္ ေက်ာင္းသားမ်ား ျဖစ္သည့္ ကိုစိုးျမင့္ကို တာ၀န္ ရွိသူမ်ားႏွင့္ ဆက္ဆံရာ၌ ဆာ (Sir) မထူးမႈ၊ ကိုေအာင္ျမင့္ ကိုေက်ာက္သင္ပုန္းတြင္ ကပ္ထားသည့္ ေၾကာ္ျငာ စကၠဴကို ခြာမႈ၊ ကိုႏုအား စကား ရည္လုပြဲ အမွာစကား၌ တကၠသိုလ္ အာဏာပိုင္မ်ားအား ထိပါးေျပာဆိုမႈႏွင့္ ႏိုင္ငံေရး လႈပ္ရွားမႈမ်ားတြင္ ပါ၀င္မႈတို႔ျဖင့္ ေက်ာင္းမွ ထုတ္ပယ္ခဲ့သည္။

ထို႔ျပင္ ထိုစဥ္က ေက်ာင္းသားမ်ားသည္ ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းသားမ်ား သမဂၢမဂၢဇင္းကို အိုးေ၀ မဂၢဇင္းဟု ေျပာင္းလဲ ထုတ္ေ၀ရန္ ရွိရာ၌ ျပန္ၾကား ေရးမွဴး ကိုေအာင္ဆန္းႏွင့္ ျပန္ၾကားေရး အဖြဲ႔ အတြင္းေရးမွဴး ကိုသိန္းတင္တို႔က စီစဥ္စိုင္းျပင္း ေနၾကသည္။ အိုးေ၀ မဂၢဇင္း၏ တာ၀န္ခံ အယ္ဒီတာမွာ ကိုေအာင္ဆန္း ျဖစ္ၿပီး၊ ကိုသိန္းတင္သည္ အထက္တန္း ေက်ာင္းသား ဘ၀တြင္ မႏၲေလးၿမိဳ႕မွ အၿငိမ့္ မင္းသမီး ေဒါင္းယာဥ္ပ်ံက သီခ်င္းတစ္ပုဒ္ သီဆိုရာ၌ အိုးေ၀ကို ၇ သံေျပာင္း သီဆို သည္ကို စြဲလမ္းၿပီး မဂၢဇင္း အမည္ကို အိုးေ၀ဟု ျပင္ဆင္ ေပးခဲ့သည္။ ကိုေအာင္ဆန္းႏွင့္ ကိုသိန္းတင္တို႔သည္ ရန္ပံုေငြ မေလာက္မငျဖင့္ ၁၉၃၆ ခုႏွစ္ အိုးေ၀ မဂၢဇင္းကို အခ်ိန္မီေအာင္ ႀကိဳးပမ္း ထုတ္ေ၀ခဲ့ၾကသည္။

ျပန္ၾကားေရးမွဴး ကိုေအာင္ဆန္းသည္ ဂႏၴေလာက မဂၢဇင္းႏွင့္ ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္မဂၢဇင္း တို႔တြင္ ညိဳျမ ကေလာင္ အမည္ျဖင့္ ကေလာင္ ေသြးေနသည့္ အိုင္ေအ အထက္တန္း ေက်ာင္းသား ကိုသိန္းတင္၏ အဂၤလိပ္-ျမန္မာစာေပ လက္ရာမ်ား ကိုႏွစ္သက္ သေဘာ က်ေနသူ ျဖစ္သည္။ ကိုေအာင္ဆန္းႏွင့္ ကိုသိန္းတင္တို႔သည္ မဂၢဇင္း၏ အမည္ကို အိုးေ၀ (သို႔မဟုတ္) ဥေဒါင္း၏အသံ (OWAY OR VOICE OF THE PEACOCK) ဟု သံုးစြဲခဲ့ၾကသည္။

အိုးေ၀ မဂၢဇင္း ျဖန္႔ခ်ိလွ်င္ တကၠသိုလ္ အာဏာပိုင္မ်ားသည္ မဂၢဇင္း၏ အဂၤလိပ္စာ အခန္း ေပးစာ က႑မွ The HELL-HOUND AT LARGE ေခါင္းစဥ္ပါ ေဆာင္းပါးကို ဖတ္႐ႈၿပီး အခ်ဳိ႔ မခံခ်ိ မခံသာ ျဖစ္ၾကၿပီး အခ်ဳိ႕ေဒါသ ပြားၾကသည္။ ထို႔ျပင္ ေဆာင္းပါးေရးသူ YAMAMIN သည့္ ေက်ာင္းသားျဖစ္သည္ကိုလည္း သိရွိလို၍ နည္းအမ်ဳိးမ်ဳိးျဖင့္ စံုစမ္းၾကသည္။ ထိုေဆာင္းပါးကို ကိုသိန္းတင္မွ တစ္ဆင့္ ကိုေအာင္ဆန္းက လက္ခံရရွိ ေဖာ္ျပလိုက္ျခင္း ျဖစ္၍ ေရးသူ အစစ္အမွန္ကို ကိုေအာင္ဆန္းႏွင့္ ကိုသိန္းတင္တို႔သာလွ်င္ သိရွိၾကသည္။ အဂၤ လိပ္ဘာသာျဖင့္ ေရးသား ေဖာ္ျပရာ၌ စာေရးဆရာ ယမမင္း၏ ငရဲေခြးႀကီး လြတ္ေျပးေနသည္ ေဆာင္းပါးတြင္ အ၀ီစိအာဏာပိုင္ (ယမမင္း)၏ ထုတ္ျပန္ ေၾကညာခ်က္ တစ္ရပ္အျဖစ္ နယ္ခ်ဲ႔ လက္ကိုင္တုတ္ အျဖစ္ႏွင့္ အ၀ီစိကို က်ေရာက္လာေသာ ေခြးနက္ႀကီး တစ္ေကာင္သည္ ငရဲျပည္က လြတ္ေျပး သြားပါသျဖင့္ သတိျပဳၾကရန္ လိုအပ္ ေနပါသည္။

အထူးသျဖင့္ တကၠသိုလ္ နယ္ေျမတြင္ ေသာင္းက်န္း ေနပါသည္။ ထိုငရဲေခြးႀကီးကို ေတြ႔ရွိလွ်င္ ငရဲျပည္သို႔ ဖမ္းဆီးျပန္ပို႔ေပးၾကရန္ ျဖစ္ပါသည္ဟု ေဖာ္ျပ ထားပါသည္။ ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီး မစၥတာစေလာ့က တာ၀န္ခံ အယ္ဒီတာ ကိုေအာင္ဆန္းကို ေခၚယူ၍ ေဆာင္းပါးေရးသူ ယမမင္း မည္သည့္ေက်ာင္းသား ျဖစ္သည္ကို ဖြင့္ေျပာရန္ ေတာင္းဆိုသည္။ ကိုေအာင္ဆန္းက “စာနယ္ဇင္း အယ္ဒီတာတို႔၏ ေစာင့္စည္းရမည့္ က်င့္၀တ္အရ ယမမင္း မည္သူ ဆိုသည္ကို ဖြင့္ေျပာရန္ ျငင္းဆို ၿပီး လိုအပ္လွ်င္ တာ၀န္ခံ အယ္ဒီတာကိုသာ အေရးယူရန္ တံု႔ျပန္ ေျပာဆိုခဲ့သည္။

ကိုေအာင္ဆန္း၏ ရဲ၀ံ့ ျပတ္သားေသာ တံု႔ျပန္ ေျပာဆိုမႈ အတြက္ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီး မစၥတာစေလာ့ အမ်က္ရွကာ ကုိေအာင္ဆန္းကို ေက်ာင္းထုတ္ရန္ ဆံုးျဖတ္ စီစဥ္သည္။ ေက်ာင္းသားထုက ၁၉၃၆ ခုႏွစ္ ေဖေဖာ္၀ါရီလ ၂၅ ရက္ ေန႔တြင္ ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္ အာဏာပိုင္ တို႔၏ ဖိႏွိပ္ ခ်ဳပ္ခ်ယ္မႈမ်ားကို ကန္႔ကြက္သည့္ ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္ ဒုတိယ ေက်ာင္းသား သပိတ္ကို စတင္ခဲ့ၾကသည္။ ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းသား သပိတ္မွာ ႏိုင္ငံတစ္၀န္း ပ်ံ႔ႏွံ႔ သြားၿပီး ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္ပထမ ေက်ာင္းသား သပိတ္၏ ရည္မွန္းခ်က္ႏွင့္ ေတာင္းဆိုခ်က္မ်ား အျပင္ အမ်ဳိးသား ပညာေရးစနစ္ ေဖာ္ေဆာင္ေရးကို ဆက္လက္တြန္း အားေပးျခင္း၊ တို႔ဗမာ အစည္းအ႐ံုး၏ ၿဗိတိသွ် နယ္ခ်ဲ႔ ဆန္႔က်င္ေရးႏွင့္ လြတ္လပ္ေရး ႀကိဳးပမ္းမႈကို တစ္တပ္တစ္အား အေထာက္အကူ ေပးျခင္းႏွင့္ ျမန္မာ ႏိုင္ငံေရးတြင္ မ်ဳိးဆက္သစ္ ေခါင္းေဆာင္မ်ား အားသစ္ေလာင္း ေပၚထြန္းလာျခင္း စသည့္ အက်ဳိးဆက္မ်ား ျဖစ္ထြန္းခဲ့သည္။

၁၉၃၆ ခုႏွစ္တြင္ ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္မွ ထုတ္ပယ္ခံခဲ့ရသည့္ ေက်ာင္းသားကိုႏုသည္ ဖဆပလႏွင့္ ပထစ ဥကၠ႒ႏွင့္ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ အျဖစ္တို႔မွ အနားယူခ်ိန္ ၁၉၆၈ ခုႏွစ္ ေအာက္တို ဘာလ ၅ ရက္ေန႔တြင္ အိုးေ၀ဂ်ာနယ္ ၁၉၆၉ သို႔ အမွတ္တရစာ (သ၀ဏ္လႊာ) ေပးပို႔ရာ၌ ညီေလးညိဳျမဟု အစခ်ီ၍ “စာနယ္ဇင္းလုပ္ငန္းဟာ မင္းကို သိပ္ အက်ဳိးေပးတယ္။ ေက်ာင္းသား ဘ၀က (The Hell Hound at Large) ဆိုတဲ့ ေဆာင္းပါးတိုကေလး တစ္ခုတည္းနဲ႔ တကၠသိုလ္ ေလာကမွာ အညတရ ဘ၀ ကေန ေက်ာ္ေစာ ထင္ရွားတဲ့ ဘ၀ကို မင္းေရာက္ခဲ့ရတယ္။ သတင္းစာေထာင္ ျပန္ေတာ့လည္း မရပ္မနား ႐ိုက္ေနတဲ့ စက္ေတြဟာ က်ဳိးရတဲ့အထိ မင္း သတင္းစာဟာ လူႀကိဳက္ မ်ားခဲ့ရတယ္။

အခု ဂ်ာနယ္ထုတ္ျပန္ေတာ့လည္း ႏွိပ္သမွ် ေရာင္းမေလာက္ဘူးလို႔ ၾကားရတယ္။ အမ်ားႀကီး ၀မ္းသာတယ္”ဟု ထည့္သြင္း ေရးသားခဲ့သည္။ ၿဗိတိသွ် နယ္ခ်ဲ႔ ဆန္႔က်င္ေရးႏွင့္ လြတ္လပ္ေရး ႀကိဳးပမ္းမႈ သမိုင္းတြင္ ေမာ္ကြန္း၀င္ ခဲ့သည့္ ငရဲေခြးႀကီး လြတ္ေျပးေနသည္ ေဆာင္းပါးေရးသူ ယမမင္းမွာ စာနယ္ ဇင္းမ်ားတြင္ ညိဳျမ ကေလာင္ အမည္ျဖင့္ ကေလာင္ေသြးေနေသာ ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္ အိုင္ေအ အထက္တန္း ေက်ာင္းသား ကိုသိန္းတင္ ျဖစ္ေၾကာင္းကုိ ထပ္ေလာင္း အတည္ျပဳ ေပးလိုက္ ျခင္းျဖစ္သည္။


၄။
သတင္းစာဆရာ၊ စာေရးဆရာ ဦးညိဳျမက ညိဳျမကေလာင္ အမည္ျဖင့္ ၁၉၇၁ ခုႏွစ္ ႏို၀င္ဘာလထုတ္ အိုးေ၀၏ ေရႊရတုသဘင္ လက္ေရြးစင္ စာအုပ္တြင္ ကၽြန္ေတာ္ ငရဲေခြး ေဆာင္းပါးေရး စဥ္က ေဆာင္းပါးကို ေရးသားေဖာ္ျပ၍ ငရဲေခြးႀကီး လြတ္ေျပးေနသည္ ေဆာင္းပါး ေရးသား ျဖစ္ပံုကို အက်ယ္တ၀င့္ ေဖာ္ျပထားပါသည္။ ထိုသို႔ ေရးသားခဲ့သည့္ အနက္မွ “---ျပန္ၾကားေရး အဖြဲ႔မွာ ကၽြန္ေတာ္က ကေလာင္ကိုင္ (အတြင္း ေရးမွဴး)ျဖစ္ေနေတာ့ ေရးစရာ ရွိရင္ ကိုယ့္တာ၀န္ပဲေပါ့။

ဘယ္သူ႔ကိုမွ လႊဲခ်လို႔ မရဘူး။ ႏွာေစးေနလို႔ မျဖစ္ဘူး။ ---အလိုေတာ္ရိ ေက်ာင္းသားမ်ားကို အခြင့္အေရး ေပးၿပီး ႐ိုး႐ိုးမွန္မွန္ ေနသူမ်ား အႏွိမ္ခံရ၊ ဒဏ္႐ိုက္ခံရ ဆိုတဲ့ ကိစၥမ်ဳိးေတြက မခံခ်င္စရာ မၾကာခဏေပၚ ေပါက္ေနတယ္။ ---ေက်ာင္းမွာ ခပ္ေအးေအး စာက်က္ဖို႔၊ စာသင္ဖို႔ စိတ္ရင္းေကာင္းနဲ႔ လာသူေတြဟာ ဆရာ ၀တ္၊ တပည့္၀တ္ ေက်ပြန္ၾကတဲ့ ရင္းရင္းႏွီးႏွီး ေမတၱာ ေစတနာေလာကမ်ဳိး မေတြ႔ရဘဲ သခင္ႏွင့္ကၽြန္ ဆက္ဆံေရးေတြ၊ မေမွ်ာ္လင့္ဘဲ ကသိကေအာက္ ေတြသာ ၾကံဳေတြ႔ေနတယ္။ အာဏာပိုင္ အဖြဲ႔မွာ ပါ၀င္တဲ့ျမန္မာမ်ားကလည္း ေျပလည္ေရးကို အားမေပးဘဲ ကိုယ့္ အမ်ဳိးသား တပည့္ လူငယ္မ်ားကို ရန္ လုပ္ဖုိ႔၊ အေရးယူဖို႔၊ ေခ်ာက္တြန္းဖို႔ စိတ္ထားမ်ဳိးသာ အံ့ၾသစရာ ၾကံဳေတြ႔ေနရ တယ္။ တကၠသိုလ္ နယ္ေျမဟာ (တကၠ သီလာေအးရိပ္သာ) ေဒသမ်ဳိး မဟုတ္ေတာ့ဘဲ ဖုတ္၊ ၿပိတၱာမ်ား ႀကီးစိုးရာ တေစၧရြာ၊ က်တ္ရြာ ျဖစ္လာတယ္။ “နတ္ေဒ၀ါမ်ားက သူတို႔ အလိုမရွိသူ မ်ားကို ဖ်က္ဆီးခ်င္ေသာ အခါ ပထမ အဆင့္ အေနျဖင့္ ထိုသူမ်ားကို ႐ူးေအာင္ လုပ္၏”တဲ့။

တကၠသိုလ္ အာဏာပိုင္မ်ားကို တန္ျပန္ တိုက္ပြဲဆင္ဖို႔ ဆံုးျဖတ္မိ ခ်ိန္မွာ ကၽြန္ေတာ္ဟာ အထက္ပါ ထိုး ႏွက္နည္းကို သတိရမိတယ္။ အာဏာ ပိုင္မ်ားေဒါသထြက္ၿပီး အလြဲလြဲ အေခ်ာ္ေခ်ာ္ေတြ လုပ္မိကုန္ေအာင္၊ အိုးနင္းခြက္နင္း ျဖစ္ကုန္ေအာင္ ခပ္႐ိုင္း႐ိုင္း စာေပမ်ဳိး အိုးေ၀ မဂၢဇင္းမွာ ေရးၿပီး အုပ္ထည့္ လိုက္မွပဲလို႔ သေဘာ ပုိက္မိတယ္။ ခါတိုင္း ကၽြန္ေတာ္ေရးသမွ် စာတိုေပစကို နီးစပ္ရာ ဆရာသမားမ်ား၊ မိတ္ေဆြ မ်ား၊ သူငယ္ခ်င္းမ်ားကို ျပသတိုင္ပင္ ေလ့ရွိေသာ္လည္း ငရဲေခြးႀကီး ေဆာင္း ပါးကိုေတာ့ ဘယ္သူ႔မွ မတိုင္ပင္ေတာ့၊ မေျပာေတာ့ဘူး။ သန္းေခါင္ေက်ာ္မွာ အခန္းတံခါး ပိတ္ၿပီး ေရးတယ္။

ေနာက္ တစ္ေန႔မွာ စာပံုႏွိပ္တိုက္ကို ပို႔လိုက္ တယ္။ ကိုေအာင္ဆန္းလည္း ပံုႏွိပ္တိုက္ ေရာက္လာၿပီး အဲဒီစာကို အလြယ္တကူ ခြင့္ျပဳ လိုက္တယ္။ ---ကိုႏုက သူ႔ကို ေက်ာင္းထုတ္ေတာ့ ဘယ္သူ႔ကိုမွ ကယ္ပါ၊ ယူပါလို႔ အကူအညီ မေတာင္း ခဲ့ပါဘူး။ ---ကၽြန္ေတာ္က ငရဲေခြး ေဆာင္းပါးႏွင့္ အာဏာပိုင္မ်ား၏ ေပ်ာ့ကြက္ကို ရွာၿပီး ျပန္လည္ ထိုးႏွက္ေတာ့လည္း ဘယ္သူ႔ကိုမွ ေသေဖာ္မညိႇပါ ဘူး။ ဒီကိစၥက အႏၲရာယ္ရွိၿပီး ေက်ာင္း ထုတ္ခံရဖို႔ မ်ားလို႔ အယ္ဒီတာ ကိုေအာင္ ဆန္းကလြဲလို႔ ဘယ္သူ႔ကိုမွ အသိမေပး ဘဲ ေရးထည့္ျခင္း ျဖစ္တယ္။

ဒီကိစၥနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ကိုေအာင္ဆန္းက “ကိုယ့္ လူ ေအးေအးေနပါ”လို႔ ကၽြန္ေတာ့္ကို တစ္ခြန္းတည္း ေျပာခဲ့ဖူးတယ္။ ေက်ာင္း အုပ္ႀကီးနဲ႔ ရင္ဆိုင္စရာေတြကို သူ႔ဘာသာသူ တစ္ေယာက္တည္း ၾကည့္လုပ္ သြားတယ္။ --ငရဲေခြးႀကီး စာတို ကေလးဟာ အေတာ္ပဲ ၾကမ္းပါတယ္။ ၾကမ္းတာကလည္း အထက္ပါ ဆရာႀကီး ယူဒီပီးရီး(ေရွးေခတ္ ဂရိတ္ ျပည္မွ ျပဇာတ္ စာေရးဆရာႀကီး)ရဲ႕ ေဆာင္ပုဒ္ကို မွတ္ဖြယ္စာေပ အျဖစ္ သာမက စစ္ပရိယာယ္တစ္ခု အေနနဲ႔ အသံုး ျပဳလိုက္ရျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီ ေဆာင္းပါးဟာ ညစ္ညမ္းခ်က္ပါေစ ကာမူ လက္ရွိ အေျခအေနႏွင့္ ကိုက္ညီတယ္။ ေရးတာ နည္းေသးတယ္လို႔ အင္းလ်ားေဆာင္ ေက်ာင္းသူမ်ားက မွတ္ခ်က္ခ်ခဲ့တယ္။ အဲဒီ ေဆာင္းပါး တိုကေလးကို ရန္ကုန္ႏွင့္ မႏၲေလး ေက်ာင္းသားမ်ားက ဟိုတုန္းက အႏၲရာယ္ကင္း ဂါထာ တစ္ခုလို အရ က်က္မွတ္ ရြတ္ဆိုသူမ်ား ရွိခဲ့တယ္။

---တစ္ေန႕ ပခုကၠဴ အမတ္ေဟာင္း ဦးၫြန္႔က အဲဒီကၽြန္ေတာ့္ လက္ရာကို အိုးေ၀ ဂ်ာနယ္မွာ ထပ္မံ ပံုႏွိပ္ေပးပါလို႔ အမွာစာ ေပးပို႔တယ္။ ကၽြန္ေတာ္က မလိုက္ ေလ်ာလိုပါ။ တစ္ခ်ိန္က မလႊဲမေရွာင္ သာလို႔ ေရးခဲ့ရတဲ့ အၾကမ္းစာေပ ျဖစ္ပါတယ္။ အႏုစာေပ မဟုတ္ေတာ့ပါ။ ဆူးနဲ႔ မာလာ ဆိုသလို ပဒိုင္းသီး စာေပမ်ဳိး ျဖစ္ပါတယ္”ဟု ျပန္ေျပာင္းဖြင့္ဟသံုး သပ္ျပထားပံုကို ေတြ႔ရသည္။

ဦးညိဳျမသည္ ငရဲ ေခြးႀကီး လြတ္ေျပးေနသည္ ေဆာင္းပါး ေတာင္းဆိုမႈ အတြက္ ပခုကၠဴ အမတ္ေဟာင္း ဦးၫြန္႔နည္းတူ အေဖ့ေတာင္းဆိုမႈ ကိုလည္း ျငင္းပယ္ခဲ့ဖူးေၾကာင္း အေဖက ေျပာျပဖူးပါသည္။ အေဖ့ေျပာျပ ခ်က္အရ “အေဖ၏ မိဘမ်ား (မိမိတို႔၏ အဘိုးအဘြားမ်ား)ႏွင့္ ဦးညိဳျမ၏ မိဘမ်ားမွာ ထဲထဲ၀င္၀င္ ဆက္ဆံ၀င္ ထြက္သြားလာခဲ့ၾက၍ ငယ္စဥ္ကေလး ဘ၀ကပင္ အေဖႏွင့္ ဦးညိဳျမတို႔သည္ ေဆြရင္းမ်ဳိးခ်ာပမာ ခ်စ္ခင္ခဲ့ၾက ေၾကာင္း၊ ငရဲေခြးႀကီး လြတ္ေျပးေနသည္ ေဆာင္းပါးမွာ သမိုင္း၀င္စာတစ္ ပုဒ္ျဖစ္၍ ကိုယ္တိုင္ အဂၤလိပ္စာမဖတ္ တတ္ေသာ္လည္း ျမင္ဖူး ေတြ႔ဖူးလိုေၾကာင္း၊ သားသမီးႏွင့္ ေျမးမ်ားကိုလည္း ျပသလိုၿပီး အဂၤလိပ္စာတတ္ လွ်င္ ဖတ္ၾကေစလိုေၾကာင္း၊ စကားစပ္ မိ၍ ေတာင္းဆိုတိုင္း ဦးညိဳျမက ဒုတိယ ကမာၻစစ္ မျဖစ္မီက ထုတ္ေ၀သည့္ ငရဲေခြးႀကီး လြတ္ေျပးေနသည္ ေဆာင္း ပါးပါ၀င္သည့္ အိုးေ၀ မဂၢဇင္း လက္၀ယ္ မရွိေတာ့ဟုသာ ေျဖဆိုေလ့ရွိ ေၾကာင္း”တို႔ကို သိခြင့္ ရထားပါသည္။ ညိဳျမ၏ ကၽြန္ေတာ္ ငရဲေခြး ေဆာင္းပါး ေရးစဥ္က ေဆာင္းပါးကို ဖတ္မိလွ်င္ ပခုကၠဴ အမတ္ေဟာင္း ဦးၫြန္႔ႏွင့္ အေဖတို႔၏ ေတာင္းဆိုမႈ အေပၚ ဦးညိဳ ျမ၏ ျငင္းပယ္မႈကို မိမိ နားလည္မိပါသည္။

သို႔ေသာ္ အေဖသည္ ငရဲေခြး ႀကီး လြတ္ေျပးေနသည္ ေဆာင္းပါးရရွိ ေရးတြင္ ဇြဲမေလွ်ာ့ေသးဘဲ မိမိႏွင့္ တစ္ခါတစ္ရံ ေတြ႔ဆံုတိုင္းပင္ မူရင္း သို႔မဟုတ္ ျပန္လည္ ေဖာ္ျပသည့္ စာအုပ္ႏွင့္ စာနယ္ဇင္း ေတြ႔လွ်င္ ၀ယ္ပို႔ေပးရန္ မွာၾကားေလ့ ရွိသည္။

၅။
မိမိသည္ စာေပ၀ါသနာ ထံုသည့္ အေလ်ာက္ အားလပ္ခ်ိန္ရသည္ႏွင့္ လက္လွမ္းမီရာ စာအုပ္ဆိုင္မ်ား၌ အပတ္စဥ္ထုတ္ ဂ်ာနယ္မ်ား၊ လစဥ္ထုတ္ မဂၢဇင္းမ်ားႏွင့္ လတ္တေလာ ထုတ္ေ၀သည့္ သုတရသ စာအုပ္မ်ားကို ၾကည့္႐ႈ ေလ့လာေလ့ ရွိပါသည္။ ထို႔ျပင္ ပန္းဆိုးတန္း၊ ကုန္သည္လမ္း၊ ဗိုလ္ခ်ဳပ္လမ္းႏွင့္ လမ္း ၃၀ ၀န္းက်င္ စာအုပ္ အေဟာင္းဆိုင္ မ်ားသို႔လည္း အခါ အားေလ်ာ္စြာ ေငးေမာေမႊေႏွာက္ေလ့ ရွိပါသည္။ ထိုသို႔ စာအုပ္ဆိုင္မ်ားသို႔ ေရာက္တိုင္းလိုပင္ အေဖႏွင့္ ေတြ႔တိုင္း အတန္တန္ မွာၾကားေလ့ ရွိေသာ ငရဲ ေခြးႀကီး လြတ္ေျပးေနသည္ ေဆာင္းပါးကို သတိတရ စူးစမ္းရွာေဖြမိေသာ္ လည္း စာအုပ္ေဟာင္းမ်ားတြင္ေရာ၊ စာအုပ္သစ္မ်ားတြင္ပါ မေတြ႔ဘဲ ရွိခဲ့သည္။

အရြယ္ ရလာသည္ႏွင့္ အမွ် ဇာတိ ငါးလံုးတင္ရြာတြင္ အလယ္တန္းႏွင့္ အထက္တန္းေက်ာင္း သားဘ၀ ျဖတ္သန္းခဲ့ရာ ေခ်ာင္းဦးၿမိဳ႕ေလးတို႔တြင္ ငယ္စဥ္က သြားလာ လႈပ္ရွားခဲ့ပံုမ်ားကို ပို၍ သတိရေနမိသည္။ အထူး သျဖင့္ နတ္ထိန္ပင္ကြင္းတြင္ ယာယီ စခန္းခ်စဥ္ အတြင္း အျမင့္၊ ငခဲ၊ ေရႊဂူ၊ ေသာတာပန္ စေသာ ရြာမ်ားသို႔ အေဖႏွင့္ အတူ သြားေရာက္ လည္ပတ္ရပံုမ်ားကို ေတြးမိလွ်င္ ယခုတိုင္ ေပ်ာ္ရႊင္ေနဆဲရွိသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ လာမည့္ သႀကၤန္ရက္ရွည္ အားလပ္ရက္မ်ားတြင္ သြားေရာက္ လည္ပတ္ရန္လည္း ၾကံစည္ အားခဲေနမိသည္။ ထိုသို႔ ၾကံစည္အားခဲေနစဥ္အတြင္း ၂၀၁၀ ျပည့္ႏွစ္ ဇူလိုင္လ ၃ ရက္ေန႔တြင္ ကုန္သည္လမ္း ပလက္ေဖာင္း စာအုပ္ အေဟာင္းဆိုင္ တစ္ဆိုင္မွ ပါေတာ္မူ ရာျပည့္ႏွင့္ စာေမာ္ကြန္း(၁၉၈၆ ဧၿပီလ)စာေစာင္ကို ၀ယ္ယူ ျဖစ္ခဲ့သည္။

ထိုစာေစာင္မွ ပါေတာ္မူေန႔ႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းသည့္ ေဆာင္းပါးမ်ား ဖတ္ၿပီးခ်ိန္တြင္ ညိဳျမ၏ ကၽြန္ေတာ္ ငရဲေခြး ေဆာင္းပါး ေရးသားစဥ္က ေဆာင္းပါး ျပန္လည္ဆန္းသစ္ ေဖာ္ျပထား၍ ေက်နပ္အားရစြာပင္ ဖတ္႐ႈျဖစ္ခဲ့သည္။ တစ္ ဆက္တည္း ဆယ္စုႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ မိမိရွာေဖြေနေသာ အိုးေ၀မဂၢဇင္း(၁၉၃၆) အဂၤလိပ္စာ က႑မွ The Hell-Hound At Large ေဆာင္းပါးကိုလည္း မေမွ်ာ္လင့္ဘဲ ျပန္လည္ ေဖာ္ျပထားသည္ကုိ တအံ့တၾသ ေတြ႕လိုက္ရၿပီး ထိုေဆာင္းပါးကို အတန္တန္ မွာေလ့ရွိေသာ အေဖ့ကို ခ်က္ခ်င္း သတိရလိုက္သည္။

သို႔ေသာ္ ေဆာင္းပါးရွင္ ယမ မင္း(ညိဳျမ)မွာ ၁၉၈၅ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာ ၂၉ ရက္ေန႔ အသက္ ၇၂ ႏွစ္အရြယ္တြင္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၌ ကြယ္လြန္ခဲ့သည့္ နည္းတူ အေဖသည္လည္း ၁၉၉၇ ခုႏွစ္ ေအာက္တိုဘာ လ ၂၀ ရက္ေန႔ အသက္ ၁၀၁ ႏွစ္အရြယ္တြင္ ငါးလံုးတင္ ရြာ၌ ကြယ္လြန္ခဲ့ၿပီး ျဖစ္ပါသည္။ The Hell-Hound At Large ေဆာင္းပါးအား အေဖ့ကို မျပႏိုင္ေတာ့ေသာ္လည္း အေဖ ရည္ရြယ္သည့္ အတိုင္း သား၊ သမီးႏွင့္ ေျမးမ်ားကို သာမက ျမစ္မ်ားႏွင့္ မ်ဳိးဆက္သစ္မ်ားကိုပါ ျပသႏိုင္ပါလိမ့္ မည္။
ေကျမဴး
ညိႇႏိႈင္းကိုးကားမႈ
၁။ ညိဳျမ၏ ကၽြန္ေတာ္ ငရဲေခြး ေဆာင္းပါးေရးစဥ္က (အိုးေ၀ေရႊရတု သဘင္ လက္ေရြးစင္စာအုပ္)
၂။ ေမာင္ျမဟန္(မဟာ၀ိဇၨာ) ကိုလိုနီေခတ္ ျမန္မာ့ သမိုင္းအဘိဓာန္
၃။ ေမာင္ေမာင္ခ်စ္ဦး(မံုရြာ) ေရွးေဟာင္းအျမင့္ၿမိဳ႕
၄။ ရာျပည့္ဦးစိုးၫြန္႔
၂၀ ရာစုျမန္မာစာေရးဆရာ ၁၀၀
၅။The Hell-Hound At Large (အိုးေ၀မဂၢဇင္း ၁၉၃၆)

ေကျမဴး
---------------------

ညိဳျမ(၁၉၁၄-၁၉၈၅)
မံုရြာခ႐ိုင္ ေခ်ာင္းဦးၿမိဳ႕နယ္ေသာ တာပန္ရြာ၌ မင္းတိုင္ပင္ အမတ္ အမိန္႔ေတာ္ရ ေရွ႕ေန ဦးသာဇံႏွင့္ ေဒၚအံ့တို႔က ၁၉၁၄ ခုႏွစ္တြင္ ေမြးဖြား၍ ငယ္နာမည္ ေမာင္သိန္းတင္ ျဖစ္သည္။ ေရႊဂူရြာ ဆရာလိႈင္ေက်ာင္း၊ ၾကက္သြန္ေစ်းရြာ ဆရာေတာ္ ဦးဉာဏ ေက်ာင္း၊ မံုရြာ ဗုဒၶဘာသာ အထက္တန္းေက်ာင္းႏွင့္ မႏၲေလး ကယ္လီ ေက်ာင္းတို႔တြင္ ပညာ သင္ၾကားခဲ့ၿပီး ၁၉၃၂ ခုႏွစ္တြင္ မံုရြာ ဗုဒၶဘာသာ ေက်ာင္းမွ ဆယ္တန္းေအာင္သည္။

၁၉၃၃ ခုႏွစ္တြင္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္၌ တက္ေရာက္ခဲ့ရာ ၁၉၃၈ ခုႏွစ္တြင္ ၀ိဇၨာ(အဂၤလိပ္စာ ဂုဏ္ထူးတန္း)ဘြဲ႕ရၿပီးေနာက္ အေမရိ ကန္ျပည္ေထာင္စု အီဗာဆင္ၿမိဳ႕ ေနာ့သ္၀က္စ္တင္း တကၠသိုလ္၌ ဆက္လက္ ပညာ သင္ယူခဲ့ရာ ၁၉၄၃ ခုႏွစ္တြင္ မဟာသိပံၸ (သတင္းစာပညာ) ဘြဲ႕ရသည္။

၁၉၃၃ ခုႏွစ္မွ စတင္၍ ညိဳျမကေလာင္ အမည္ျဖင့္ ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္ မဂၢဇင္း၊ အိုးေ၀ မဂၢဇင္းႏွင့္ ဂႏၴေလာက မဂၢဇင္းတို႔တြင္ ၀တၳဳ၊ ကဗ်ာ၊ စာတမ္း၊ ေဆာင္းပါးတို႔ကို အဂၤလိပ္၊ ျမန္မာႏွစ္ ဘာသာသံုးစြဲေရးသားခဲ့သည္။ ၁၉၃၅-၃၈ ခုႏွစ္တြင္ အိုးေ၀ မဂၢဇင္း အယ္ဒီတာ တာ၀န္ယူခဲ့သည္။ အေမရိကန္ ႏိုင္ငံ၌ ၁၉၄၂ မွ ၁၉၄၄ ခုႏွစ္အထိ ေယးတကၠသိုလ္ ျမန္မာစာနည္းျပဆရာ၊ ျမန္မာဘာသာစစ္သတင္းေၾကညာသူ၊ ျမန္မာ့ သတင္းစဥ္ထုတ္ ေ၀သူႏွင့္ ၀ါရွင္တန္ဒီစီ ျမန္မာ့ေရးရာ အၾကံေပး ပုဂိၢဳလ္အျဖစ္ လည္းေကာင္း၊ အိႏိၵယႏိုင္ငံ၌ ၁၉၄၄ မွ ၁၉၄၅ ခုႏွစ္ အထိ လီဒိုၿမိဳ႕ရွိ ျမန္မာႏိုင္ငံ ဆိုင္ရာ စိတ္ဓာတ္စစ္ဆင္ေရး ဌာနမွဴး အျဖစ္လည္းေကာင္း တာ၀န္ ထမ္းေဆာင္ခဲ့ကာ ႏုတ္ထြက္ၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ျပန္လာခဲ့သည္။

၁၉၄၆ ခုႏွစ္တြင္ အိုးေ၀ သတင္းစာႏွင့္ ၁၉၆၈ ခုႏွစ္တြင္ အိုးေ၀ဂ်ာနယ္တို႔ကို တည္း ျဖတ္ထုတ္ေ၀ၿပီး ၁၉၄၆ ခုႏွစ္မွစတင္၍ ညိဳျမအျပင္ ဘုန္းႀကီး ေက်ာင္းသား ေမာင္သုမန ကေလာင္အမည္ပါ ခံယူေရးသားခဲ့ သည္။ ၁၉၅၇-၅၈ ခုႏွစ္တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံသတင္းစာဆရာ အသင္းဥကၠ႒ႏွင့္ ၁၉၆၀ ျပည့္ႏွစ္တြင္ မံုရြာၿမိဳ႕နယ္ ပါလီမန္ အမတ္တာ၀န္တုိ႔ကို ထမ္းေဆာင္ခဲ့သည္။ စာနယ္ဇင္းလုပ္ငန္း အပါအ၀င္ တာ၀န္ အမ်ဳိးမ်ဳိးျဖင့္ အာရွႏွင့္ ဥေရာပတိုက္မွ ႏိုင္ငံ ၂၀ ခန္႔သုိ႔ သြားေရာက္ခဲ့သည္။

နန္းၾကာညိဳ၊ ညိဳျမစာစု၊ တ႐ုတ္ႏွင့္ ႐ုရွား အကြဲေတာ္ပံု၊ တကိုယ္ေတာ္၊ ဘိန္းဋီကာ၊ ေရႊလမ္းေငြလမ္း ျမန္မာ-အေမရိ ကန္ ဆက္ဆံမႈမွတ္တမ္း၊ ကုန္းေဘာင္ရွာပံုေတာ္၊ ဤမိုးဤေျမ ၁ ႏွင့္ ၂ စာအုပ္တို႔မွာ ထင္ရွားသည္။ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္တြင္ ေဒၚခင္သန္းႏြယ္ႏွင့္လက္ထပ္ခဲ့ၿပီး ၁၉၈၀ ျပည့္ႏွစ္တြင္ ႏိုင္င့ံ ဂုဏ္ရည္ဘြဲ႔ (ဒုတိယဆင့္) ခ်ီးျမႇင့္ခံရသည္။ ၁၉၈၅ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာလ ၂၉ ရက္ေန႔ အသက္ ၇၂ ႏွစ္အရြယ္တြင္ ကြယ္လြန္ခဲ့သည္။ ကြယ္လြန္သည္အထိ ကေလာင္အမည္ (ဦး)ညိဳျမက နာမည္ရင္း (ဦး)သိန္းတင္ကို ထူးျခားစြာ ဖံုးလႊမ္းသြားသည္။

No comments:

Post a Comment